вторник, 5 септември 2023 г.

Мехмет Баштюрк за ролята на Озан в "Наследство" и интересни подробности за живота му

Мехмет Баштюрк е модел, актьор и обича поезия. 

Завършва основното си образование в Истанбул, а гимназия в Коджаели. Мехмет Баштюрк, който е завършил Истанбулския университет с икономическа специалност, се интересува от баглама от много години и е учил пиано и пеене. Той обича да чете поезия и също е учил дикция в продължение на един семестър. Актьорът Мехмет Баштюрк, освен като модел, привлича вниманието и с рецитиране на поезия в собствения си YouTube канал.

Снима се в няколко филма, преди да се появи пред публиката с образа на шизофреничния и обсебен Озан, когото изигра в телевизионния сериал "Наследство". След това се снима в "Обещание" като Баран. Запознанството на младия актьор с изкуството започва, когато той хваща баглама. 

- Как би се описал?
- Човек, който има проблем с живота. Човек, който се опитва да разбере живота, случващото се около него и който се стреми към развитие, учене, справедливост, финес и елегантност.

- Срещата ти с изкуството беше чрез багламата. Как премина от музиката към актьорството?
- Музиката за мен е просто хоби. Животът винаги предоставя възможности. Актьорството беше една от тези възможности за мен и мисля, че я използвах добре. Моето влизане в сектора беше, когато една възможност почука на вратата ми и аз я оцених.

- Нямаш ли планове по отношение на музиката?
Не знаех, че имам музикален талант, докато не хванах багламата в ръцете си. След няколко дрънкания разбрах, че мога да пея песните, които знам, както и че имам музикален слух. Продължих като любител, след това взех уроци по пиано и пеене, но музиката е хоби за мен и вероятно ще остане хоби, но имам страст към поезията и интерпретирането на поезия.

- Как това, че се интересуваш от поезия и музика, ти влияе като актьор?
- Поезията е нещо, което докосва душата, актьорството също е нещо, свързано с душата, тоест да усетиш образа, който приемаш. Мисля, че поезията ми допринася в този смисъл. Поезията е голяма благословия за мен по отношение на улавянето на други емоции, разбирането и съпреживяването им. Подхранва способността ми да стигна до същината на въпроса.

- Преминал ли си обучителен процес по актьорско майсторство?
- Разбира се, първо, преминах обучение по дикция, представяне и говорене. Започнах да изпълнявам поезия. Моите учители обаче казаха: "Тонът на Мехмет е добър, той е много мил, но когато го гледаме, не можем да видим какво чувства, фокусираме се само върху гласа му. Трябва да можем да видим емоцията в гласа му по лицето и тялото му…" Веднага казах: "Учителю, как мога да направя това?" Каза ми: "Започни актьорско обучение. Това обучение ще ти позволи да контролираш по-добре изражението на лицето си, докато четеш поезия." След това посетих обучението на скъпия ми Джан Гюрзап и взех уроци от моите ценни учители там. С тези насоки започнах да се обучавам, преди да започна да се занимавам професионално с актьорство.

- Как започна да се занимаваш с актьорство?
Докато учех актьорско майсторство, се занимавах и с моделство. През този период получих предложение за филм. В деня, в който отидох на кастинга, на раменете ми наистина беше стоварено тежко бреме и ми предложиха главната роля във филма. Разбира се, бях малко нервен, но бях и много щастлив. Това беше възможността, за която говорех. Възможността ми се отвори и се опитах да се възползвам максимално от нея. Изпълнението ми в този филм ми донесе главната роля във втория филм. След това участвах в международен филм. След това дойде роля в първата ми драма, "Наследство".

- Защо избра да участваш в "Наследство"?
- Мисля, че най-забележителната характеристика на поредицата е името - "Наследство". Независимо от политически възгледи, убеждения или житейски възгледи, наследството е много важно понятие в нашата страна. В сериала гледаме как хората могат да правят жертви за своето наследство и как могат да защитят това наследство. Според мен това е същината на работата.

- Когато избираш персонажа, когото ще играеш, искаш ли историята да е силна или имаш критерий от рода на "нека видим"?

Историята на героя е най-важното нещо за мен, трябва да има скрит проблем зад това, което се разказва. Концепцията за "житейски проблем" също е отразена в избора ми на герои. Разбира се, важно е и проектът да има цел и да стига донякъде. Факторите, които са важни за мен обаче, не са величието или дребността на героя, дали той може да постигне целта си или не, а силата на борбата на героя за целта и страстта му към своя идеал...

- Не е много обичайно лошият герой да печели симпатии. Изглежда, че си уловил това с Озан. Какво можеш да кажеш за Озан?
Съдейки по обратната връзка в социалните медии, Озан се превърна в много обсъждан герой. Преди всичко бих искал да благодаря на скъпата публика на "Наследство". Разделете мен и Озан. Успяха да се ядосат на Озан и да ме прегърнат, имат голямо сърце. Това значи много за мен. Това, на което обърнах внимание при избора на герой, беше същото и тук, тоест откъде идва героят, какъв е сега и накъде отива.