събота, 17 юли 2021 г.

Споделено от теленовелите: Триковете на актьорите

Колкото повече опит има в теленовелите, толкова повече трикове научава един актьор.

Един от инструментите за работа на актьора е гласът. И за да се получи добра сцената в теленовелата, артистите вземат уроци по дикция и как да проектират гласа си по правилния начин, за да се покажат емоциите, написани в сценария. Но когато Давид Сепеда е снимал серия от викове, е трябвало да повторят няколко пъти сцената, тъй като, изглежда, виковете му не били достатъчно силни. Тони Вела: "Давид Сепеда ми крещи, но моят глас беше малко по-силен от неговия, тогава аз се опитах да понижа гласа си, пробвахме сцената и той се опитваше да ми крещи". Това се е случило на снимките на "Желязната дама" (Soy tu dueña), протагонизирана от Лусеро и Фернандо Колунга. В една от сцените Давид Сепеда е трябвало да крещи, но виковете му изглеждали много слаби, в сравнение с тези на Тони Вела (комисарят). Тони: "Аз не можех много да си сваля гласа, затова режисьорът ми каза: 'намали с два децибела гласа си, за да си личи, че той ти крещи'. Понякога някои имаме повече резонанс от други". 

Едно от най-важните неща за един актьор е умението да плаче пред камера. На някои им се получава естествено, но други имат трикове за това. Адриана Фонсека споделя, че е имала сложна сцена в "Росалинда" (Rosalinda), където е трябвало да плаче много. Спомня си, че Беатрис Шеридан й е дала много странен, но ефективен съвет как да се разплаче. "Каза ми да мисля за яйчниците си, за тази част там, беше странно, но ми помогна да плача както никога досега". 

Рафаел Амая също е научил трик как да плаче от една от най-добрите актриси - Итати Канторал. Процесът на хипервентилация или учестено дишане, докато очите не се напълнят със сълзи.

Луис Хосе Сантандер, който вече 30 години играе в теленовели, има стратегия, за да задържи вниманието на камерата върху себе си за по-дълго време и в по-близък план. Това разказва Маите Ембил, която участваше с него в теленовелата "Неукротима душа" (Alma indomable), протагонизирана от Скарлет Ортис и Хосе Анхел Ямас. Маите: "Усеща, че има впечатляваща външност, интересно е да се работи с него, защото научаваш много трикове". Един от многото трикове, които Луис Хосе Сантандер използва в сцените, е свързан с обема на гласа му. "Той каза нещо, което никога не бях чувала, казваше: 'искам камерата да обхваща цялото ми лице в близък план, ако не е така, ще почна да говоря тихо'. Той говореше супер тихо и от продукцията се викаше 'по-високо' и той 'да, да, господине' и отново говореше тихо. 'Моля те, по-високо, не те чуваме". Тъй като говорел тихо, трябвало да приближат един микрофон, висящ отгоре, и да застане на главата на актьора. И тъй като този микрофон не трябвало да се вижда на екран, те го сложили близо над него, така че да се чува, а камерата се приближила към лицето на актьора, както искаше той. Маите: "Разбира се, сложиха му микрофона отгоре и камерата го обхващаше в близък план. Казах му: 'брилянтно'. Пати Алварес също е била част от този състав. "Искаше да му се вижда кукленското лице, което винаги е имал. Знае доста трикове. Давал ми е доста съвети". Въпреки това, понякога в сцени на спор гласът на Сантандер не е бил толкова нисък, напротив, викал е толкова, че понякога му се е заплитал езика. "Имаше много силни сцени и понякога започва да говори на немски и нищо не му се разбира. Викаше толкова, може би му хареса да вика, че се оплиташе, спираха сцената". 

Друг трик на Луис Хосе Сантандер в сцените се състои в това да прави пауза, когато говори. Т.е. да казва думите си с малки драматични паузи между изречение и изречение, като по този начин камерата е фокусирана върху него за повече време. Маите: "Знае доста трикове, които не всеки знае. Супер изискващ е към гримьорите, фризьорите, към това как да се направят нещата. Но той знае интелигентно да го постига". Друг от неговите трикове за привличане на камерата в сцените, когато има дълги реплики, е да издава някакви звуци, за да може камерата да следи него, а не само актьорът, който говори. Маите: "Когато другият има дълъг монолог, той казва 'ммм, мхм', за да не дават само другия човек, 'ииииии' така привлича камерата". Пати: "Как ми краде минутите на екран, не, това няма да му го позволя (смее се). Но го обичам много, да бъде ясно. Когато снимаме заедно пак, ще му кажа да ми покаже някои трикове". 

Виктор Камара обвинява Лаура Сапата, че използва някои трикове, за да може камерата и светлината да отразяват по-добре нея на снимачната площадка. Виктор: "Актьорите винаги трябва да улавят по-хубавата си страна. Някои от колегите ми все отиваха назад". Според Виктор Камара, в общите им сцени Лаура Сапата се движела все назад, оставяйки Виктор почти в гръб към камерата, затова и той трябвало да се движи назад, а тогава Лаура отново вървяла назад. Един ден Виктор избухнал и й казал няколко думи. Виктор: "Казах й: 'колежке, мила, ако продължим така, ще излезем от снимачната площадка през вратата, започнахме тук и сега сме толкова назад'. На мен не ми пукаше, че ме караше да се въртя, но не мога да обърна гръб на камерите". Когато Лаура Сапата разбира за думите на Виктор Камара, отговаря следното: "Аз бях много важна героиня в историята. Винаги бях в епизодите. Този трик, за който говорите, е трик на старите актьори. Аз не съм способна да направя нещо подобно, но най-вече нямам такава необходимост. Когато в една теленовела си третият най-важен след протагонистите". Виктор Камара: "Аз бях баща на Кариме Лосано, а Кристиан де ла Фуенте беше половинката й в историята". Двамата актьори говорят за участието си в "Мечтите са безплатни (Soñar no cuesta nada). 

По тази тема за Лусия Мендес се твърдят доста неща... някои са истина, други - не. Едно от нещата е, че Лусия изисква по договор във всяка серия да има много сцени в близък план на лицето й. В началото на кариерата си Габриел Порас имаше кратко участие в "Три пъти София" (Tres veces Sofia), протагонизирана от Лусия Мендес, и Габриел е чувал коментари за предполагаемите близки планове, които изисквала Лусия. Габриел: "Чувах клюки, всеки слуша клюки, че ако нямало много близки планове, нямало да снима. Но се твърди и за Андрес Гарсия и за много други хора. Но това са слухове, не мога да ви кажа нищо сигурно, не знам".

Но защо е толкова важно камерата да снима лицето на протагонистите отблизо? Защо искат толкова много близки планове? Лусия Мендес: "В началото на кариерата ми лицето ми беше доста впечатляващо. Да, трябва да се види, че имаш хубаво лице. В началото на кариерата ми, да, исках го". Карен Сентиес работеше с Лусия в "Три пъти София" (Tres veces Sofia) и нея камерата никога не я е давала толкова отблизко, както са правили с Лусия. "Разбира се, при мен нямаше близък план, както при нея, а имах доста сцени с Лусия. И камератаме снимаше до средата, не ми е давала само лицето". Карен е работила и с Андрес Гарсия в "С цялата душа" (Con toda el alma) и изисквал да има много сцени с близък план на лицето му. Карен: "Разбира се, това го имаше в договора му, по няколко пъти в сцена". Рубен Серда също е чувал, че Андрес е изисквал доста такива сцени. Рубен: "Има актьори, които искат по доста сцени с близък план. Като правим сцена, ми казват по колко клоуз-ъп искат минимум".